Follow my blog with Bloglovin

De temperaturen in Nederland schommelen nogal, de ene dag regent het en de volgende dag schijnt er een aangenaam zonnetje? Wat een groot probleem blijft bij hardlopers is dan ook welke kleding ze aan moeten doen. Een rondje eerder stoppen omdat je het net iets te koud hebt is niet leuk, en je jasje om je middel binden omdat je het te warm hebt is wel een oplossing maar is erg irritant tijdens het hardlopen. Een vraag die ik dan ook vaak krijg is: Welke hardloopkleding moet ik aandoen? Om antwoord te geven op deze vraag reflecteer ik vaak naar mezelf en geef ik als antwoord welke lagen ik over mekaar aandoe als ik zelf ga hardlopen. Hoe simpel het ook lijkt blijft het ook voor mij een moeilijke vraag om te beantwoorden en in te vullen voor een ander.  Waar ik met een leeftijd van 5 jaar ooit begonnen ben met atletiek zou je denken dat ik het wel aardig zou moeten weten, maar na 30 jaar maak ook ik nog steeds wel eens de fout te warm of te koud van huis te vertrekken voor een hardlooprondje, het overkomt ons allemaal wel een paar keer in een jaar.

Zeker tussen 2 seizoenen in, waar temperaturen en het weer erg wisselvallig zijn wil die fout nog wel eens voorkomen. Daarnaast ligt het er ook aan of je jezelf als een koukleum ziet, of dat je een persoon bent dat het snel warm heeft.  Ikzelf kan makkelijk onder de 10 graden nog in korte broek gaan hardlopen zeker in combinatie met compressiekousen kan ik dit nog aardig lang volhouden. Er zijn ook mensen die onder de 10 graden al met de handschoenen aan gaan hardlopen. Wat je aan kan doen tijdens het hardlopen is dus niet alleen afhankelijk van de omstandigheden buiten maar ook van jezelf. Om je een toch een beetje te helpen zal ik even een paar simpele richtlijnen geven die kunnen dienen als basis.

3 lagensysteem

laag 1,2 en 3 bovenlichaam
laag 1,2 en 3 bovenlichaam

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, wat je ook aandoet denk altijd vanuit het 3 lagensysteem. Of je nu gaat skiën, fietsen, paardrijden of hardlopen aan basis blijft het allemaal hetzelfde zolang je maar blijft denken vanuit het 3 lagensysteem. Als je lichaam in beweging is is het warmer meerdere dunne laagjes aan te doen dan bijvoorbeeld één dikke trui. Tussen de dunne laagjes blijft de warmte veel beter hangen. Via Google vind je een uitleg bij diverse sporten, en dat is niet zo vreemd waar dit systeem gewoon bij alle sporten toepasbaar is. Maar hoe zit het nu in mekaar? Ik zal het hieronder zo eenvoudig mogelijk proberen uit te leggen.

laag 1: vochtafvoer
Laag 1 heeft als grootste functie het afvoeren van vocht. Tijdens het sporten ga je zweten dit wordt transpireren genoemd. Het transpiratievocht moet eigenlijk zo snel mogelijk van je lichaam af om kou te voorkomen, het is daarom belangrijk om als laag 1 een goed aansluitend (strak) shirtje aan te doen. Dit shirt is veelal gemaakt uit een polyestervezel waarbij deze de eigenschap heeft vocht door te laten en niet op te nemen. Het shirt moet dan ook als een soort “tweede huid” zitten om de perfecte afvoer van vocht te hebben. Doordat het shirt zo strak zit zal vocht niet lang op de huid blijven liggen maar vrijwel direct door het shirt afgevoerd worden. Deze shirts bestaan er in diverse varianten, Lange mouw, T-shirt en singlet. Daarnaast is er van dit soort shirts ook een winter variant, deze houd iets langer de warmte vast, en een zomervariant, die sneller het vocht doorlaat. Je kunt in principe bij warm weer alleen hardlopen in laag 1, maar waar veel mensen zich wat onzeker voelen bij het dragen van het strakkere shirt wordt er vaak nog een dun runningshirt overheen gedragen. Voor je benen is in deze laag niet echt iets extra’s nodig je kunt denken aan een korte broek of korte runningtight.

laag 2: Isolatie
Laag 2 wordt de isolatielaag genoemd, de kleding die je hier aandoet moet je aanpassen aan de condities en je moet jezelf de vraag stellen of er juist een hoge of lage isolatie nodig is. Deze laag zorgt ervoor dat de warmte iets langer wordt vastgehouden. Niet alleen de dikte van het materiaal van laag 2 helpt hier aan mee, waar de warmte namelijk ook nog even tussen de 2 lagen (laag 1 en laag 2) blijft hangen helpt dit mee aan een aangenaam draagcomfort. Deze tweede laag is ook vaak een polyestervezel, eventueel in koudere omstandigheden kun je denken aan fleece of zelfs (Merino)wol. Nu is wol niet iets wat je snel zou aandoen bij het hardlopen maar wellicht bij het paardrijden of skiën vind je dit heel normaal. In vergelijking tot laag 1 zit laag 2 niet strak en wordt deze comfortabel aansluitend gedragen. Ook hier kun je variëren met t-shirts, shirts lange mouw en eventueel een dunne body warmer. Afhankelijk van hetgeen je gaat doen en in welke omgeving kijk je naar de dikte van het materiaal. Als je gaat skiën in de sneeuw in Oostenrijk zul je een waarschijnlijk een wat dikkere skipully aantrekken dan dat je gaat hardlopen bij Nederlands herfstweer. In laag 2 kun je voor je benen denken aan een lange runningtight en bij extreme kou eventueel de dikkere wintervariant.

Laag 1,2 en 3 onderlichaam
Laag 1,2 en 3 onderlichaam

Laag 3: bescherming
Laag 3 is de beschermingslaag, dat klinkt even vreemd maar wat hier bedoeld wordt is dat deze laag je moet beschermen tegen omstandigheden van buitenaf. Hierbij moet je denken aan sneeuw, regen of wind. Bij het hardlopen kun je hierbij denken aan een trainingsjasje, hierbij moet je er op letten dat deze minimaal winddicht is. Als je de wind tegenhoudt hou je al heel veel kou buiten en dat betekend voor jezelf dat je aangenaam kunt hardlopen. Als het regent heb je ook waterdichte hardloopjasjes, deze zijn vrij prijzig en je moet je afvragen of het voor jou de investering waard is. Er zijn hardlopers die het heerlijk vinden kletsnat thuis te komen en dan onder een heerlijk warme douche te springen. Er zijn ook dunne regenjasjes die prima zijn voor het hardlopen, de ademende werking is een beetje minder dan bij het hardloopjasje maar zijn vaak beter betaalbaar. Ook de kleding van laag 3 is weer een polyestervezel en heeft weer de ademende werking ook blijft de warmte hangen tussen de 3 lagen de ademende werking van het materiaal zorgt  ervoor dat je temperatuur aangenaam blijft tijdens het hardlopen. In laag 3 kun je voor je benen denken aan een dunnere trainingsbroek, maar dan moet het wel heel erg koud zijn. vaak is voor de benen laag 1 en 2 voldoende.

Waterdichtheid wordt bij met name wandeljacks en ski-jassen aangegeven met een waterkolom uitgedrukt in mm, materialen testen ze op waterdichtheid met een zogenaamde “waterkolom”. Het bepalen hiervan doen ze met een pijp die  verticaal op het materiaal geplaatst is, en waar water in gegoten wordt. Vervolgens wordt gekeken tot welke hoogte het water komt voordat het materiaal begint te lekken. Bij een rating van bijvoorbeeld 10.000 mm, laat het materiaal pas water door na een belasting van 10 meter water.  Vanaf 3.000mm mogen we zeggen dat iets waterdicht is. Onder de 3.000mm is het materiaal, zoals de belgen het mooi omschrijven, waterafparelend. Hoe hoger het getal in mm des te betere bescherming geeft de kleding. dit getal heeft ook te maken met druk zo kan iemand met jasje met 3.000mm opeens toch nat worden als hij gaat rusten tegen een nat bankje waar iemand met een jasje van 10.000mm droog blijft.

Combineren

14 graden en regen, lange tight en T-shirt
14 graden en regen, lange tight en T-shirt

Met bovenstaande in je achterhoofd is het nu de kunst om op de juiste manier te combineren.(nee, dan bedoel ik niet dat de kleuren bij mekaar passen) het moeilijke zit hem vaak in lastige weersomstandigheden zoals hoge temperatuur en regen,  Je kunt er dan voor kiezen om laag 2 weg te laten en dus alleen 1 en 3 aan te doen (snelle vochtafvoer en toch bescherming tegen de regen). Bij de uitersten weten we het vaak wel. Rond het vriespunt zorgen we dat we laag 1, 2 en 3 aandoen en bij heerlijk warme temperaturen doen we een luchtig runningshirt en een korte broek aan. Toch moet je dan opletten je huid goed teverzorgen, tegen de kou een wat “vettige” huidcreme en in de zomer, zeker tijdens het sporten niet vergeten zonnebrandcrème met een hoge factor op te doen. Wat je absoluut nooit moet doen is iets aandoen waar katoen in zit. op het moment dat je 1 van de lagen vervangt voor katoen “verpest” je het 3-lagensysteem. Katoen heeft de eigenschap vocht op te nemen en niet door te laten dat betekend dat het materiaal lang nat blijft. Test het maar eens, ga in de zomer maar eens een rondje rennen in een katoenen shirt en de keer erna in een hardloopshirt van polyester, je zult het verschil vanzelf merken. Het is voortdurend afwegen wat naar omstandigheden van belang is, zo hebben we aan  de obstaclrun strong viking brother editition meegedaan met alleen een T shirt en lange tight. Bij 14 graden en lichte regen was het beter zo min mogelijk regen en slootwater mee te nemen om warm te blijven was het van belang voortdurend in beweging te blijven.

Kwaliteitsverschil
Er zijn veel verschillende hardloopshirtjes en merken, toch geldt ook hier weer dat je voor een betere kwaliteit en pasvorm toch betaald. Vaak wordt er gezegd:”ik betaal voor het merk” voor een deel klopt het wel zij het niet dat deze merken ook het meeste uitgeven aan onderzoeken betreffende materialen en de eigenschappen hiervan. Kijk ook maar eens goed naar de afwerking bij de naadjes en zeker de pasvorm. Mijn advies uit eigen ervaring is dan ook wil je je tijdens een wedstrijd de minste irritatie hebben en de beste vochtafvoer investeer dan in je hardloopkleding.

Follow

Welke hardloopkleding moet ik aandoen?
Getagd op:                                        

3 gedachten over “Welke hardloopkleding moet ik aandoen?

  • februari 2, 2016 om 16:08
    Permalink

    Leuk en goed artikel!

    Afgelopen zondag in de wind en motregen gerend met een lange tight + t-shirt. (7/8 graden)
    Het enige wat ik miste was wat handschoentjes.

    Beantwoorden
  • februari 3, 2016 om 10:17
    Permalink

    Een weerstation is een goed hulpmiddel, voor ik ga rennen kijk ik altijd naar de buiten temperatuur.
    Dit bepaald voor een groot deel wat voor kleding ik aan doe.
    Zweten heeft een functie, afkoeling van het lichaam door verdamping van het zweetvocht om zo warmte af te voeren en oververhitting te voorkomen. Een regen/windjack, ook van goede kwaliteit, is voor mij maar zelden aangenaam omdat ik dan al snel te veel warmte vasthoud doordat het zweet onvoldoende kan verdampen en ik in een soort van “stoomcabine” aan het lopen ben.
    Een petje is ook iets om over na te denken, via je hoofd verlies je veel meer warmte en vocht dan menigeen weet ( afhankelijk van het weer kan dit een voordeel of juist een nadeel zijn) en in de regen heb je niet zo’n last van druppels die in je ogen prikken.

    Beantwoorden
    • Mike Driessen
      februari 3, 2016 om 16:29
      Permalink

      Een mooie aanvulling op een voor veel hardlopers moeilijk onderwerp. Het weerstation en de pet zij inderdaad een mooie aanvullingen op de blog! Fijn dat je je ervaring deelt zo helpen we als hardlopers toch elkaar!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: