The Funning Company werd door eiwit.nl benaderd voor het testen van een eiwitpoeder. Daaropvolgend waren het bloggers Barry en Lars die graag eens de eiwitten wilden proberen. Barry testte de smaak Vanille en Lars de smaak naturel van de pro-protein duursport. Bij het gebruik van eiwitten wordt vaak de link gelegd met krachtsport maar wat is het effect voor de duursport? Wat zijn hun ervaringen? Wat zijn de effecten? En is het aan te raden? De blog is geschreven door Barry en omdat Lars de smaak Naturel getest heeft vind je nog wat smaaktips van Lars onderin. In de blog zoeken zij naar het antwoord op de vraag: ” Kan ik eiwitten gebruiken in combinatie met hardlopen? “

Ontvangst Pro-Protein
Op 10 augustus heb ik mijn pot met pro-proteïnen binnen gekregen. Van het bedrijf www.eiwit.nl mag ik dit product gebruiken en testen. Eitwit.nl bestaat sinds 2005 en is een grote leverancier van supplementen voor sporters. Dit product komt op het ideale moment binnen, ik ben flink aan het trainen voor de halve marathon op 24 september in Eurodisney, Parijs en ben dan ook zeer benieuwd naar de resultaten.

Werking eiwitten
Eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam en dus erg belangrijk. Ze zijn in ‘lekentaal’ nodig om celdeling plaats te laten vinden en allerlei processen in de cel goed te laten verlopen. In ons lijf sterven constant cellen af, maar worden er ook weer nieuwe gemaakt. Denk maar aan een wondje dat herstelt, of nagels die groeien, huidcellen die je dagelijks verliest, enz. Sporten vraagt veel van je lijf. Je spieren staan onder flinke stress, er moet van alles gebeuren om te kunnen blijven bewegen om alle informatie van spiercel via zenuwcel naar hersencel (en terug) goed te laten verlopen en dat duizenden keren in een fractie van een seconde. Na het sporten moeten beschadigde cellen of afgestorven cellen uiteraard gerepareerd of vervangen worden. Voor de toegankelijkheid van deze blog zal ik hier niet verder op ingaan, maar eiwitten zijn duidelijk van essentieel belang voor ons lijf, zelfs wanneer je niet sport. Het lichaam maakt een aantal eiwitten zelf aan, maar er zijn ook eiwitten die je alleen binnen kunt krijgen via voeding. In een goed gebalanceerd voedingspatroon kom je in principe niets te kort, maar je kunt uiteraard je lichaam helpen door van een aantal eiwitten wat extra binnen te krijgen. Na je 40e levensjaar maakt het lichaam sowieso minder eiwitten aan, extra eiwit op deze wijze kunnen geen kwaad en passen prima in een gezond voedingspatroon.
 

Klaar voor gebruik.
Wanneer ik het pakket binnenkrijg ben ik verrast door de grootte van de pot, 900 gram in de smaak vanille, goed voor 30 shakes. Deze pot proteïnen is speciaal voor duursporters. Je kunt je voorstellen dat iemand die gewichtheffer is zijn/haar spieren anders gebruikt dan iemand die een halve marathon rent. Het herstel en de eiwitten die daar voor nodig zijn, vragen om specifieke eiwitten voor die sporter. De eiwitten, mineralen en vitaminen die in deze pot zitten helpen bij een aantal zaken gericht op duursporters. Ze stimuleren bijvoorbeeld de aanmaak en het herstel van rode bloedlichaampjes, deze zijn belangrijk voor het transport van zuurstof. Ze zorgen voor meer stressbestendigheid van spiercellen en daarnaast ook een sneller herstel van spiercellen.

Ik heb alle eiwitten opgezocht in de literatuur en vind het fijn om te weten dat de eiwitten in de juiste verhoudingen in deze pot aanwezig zijn. Bij een aantal eiwitten is die verhouding zeer van belang voor de juiste werking. Een aantal eiwitten zorgen voor minder angsten, depressieve gevoelens, niet dat ik deze heb, maar ze zorgen ervoor dat je jezelf positief gaat voelen, wellicht uitdagingen makkelijker aangaat, in het verlengde hiervan kan een trainingseffect dus zijn dat je meer gemotiveerd bent om te trainen, of door te zetten wanneer een training zwaar is.

Ook zitten stoffen in die ervoor zorgen dat je spieren genoeg gehydrateerd blijven, eiwitten zouden ervoor kunnen zorgen dat er meer vocht onttrokken wordt aan spieren, waardoor kramp zou kunnen ontstaan. Dat is juist het tegenovergestelde effect dat een sporter wilt bereiken, maar ook daar is dus aan gedacht. Zo zitten er allerlei ingrediënten in die op hun manier bijdragen om een maximaal resultaat te halen uit de trainingen en voor mij dus kunnen zorgen voor een goede voorbereiding op de halve marathon in Parijs. Het opzoeken van alle ingrediënten kan voor diegene die daar van houdt zeker de moeite waard zijn.

Scepticisme Ik moet eerlijk bekennen dat ik wat sceptisch ben met betrekking tot extra eiwitten. In een goed voedingspatroon kunnen ze zelfs helpen afvallen, maar wanneer ik mijn huidige voedingspatroon aanhoudt krijg ik juist een extra calorieënshake binnen en kom ik juist aan, niet echt wat ik in gedachten had. Ik ben weinig bekend met het gebruik van shakes en de geur doet mij niet direct denken vanille. Ook de smaak vind ik niet prettig, wederom proef ik geen vanille. Dit kan echter aan mij liggen, ik heb immers nog nooit andere shakes geprobeerd en voor mij smaakt het vooral “chemisch”. Wellicht is dat normaal voor een shake.

Effecten
Na de eerste keer rennen merkte ik echter al meteen effect. De afgelopen weken kreeg ik bij het verlengen van mijn afstanden namelijk steeds meer last van mijn

achillespezen. Eerst was het na de training, daarna ook aan het begin van de training en op een gegeven moment ook wanneer ik niet ging sporten. Het was nog niet ernstig, een kleine zeurende pijn, maar alle symptomen van overbelasting waren aanwezig. Na de eerste keer gelopen te hebben en de training afgesloten te hebben met een shake had ik de volgende dag geen last van mijn achillespezen. Ik vind het lastig om dit toe te schrijven het gebruik van de shake, maar dit was het enige dat ik in mijn patroon had veranderd. Zeker omdat dit een effect zou zijn op een extreem korte termijn. Gezien de werking van de eiwitten echter zeker niet onmogelijk.

De weken erna probeerde ik drie, soms vier, keer in de week te gaan hardlopen. Na iedere training volgde dan een shake van 30 gram met 200 ml water. De smaak begon na een week al te wennen. Ik ben op een gegeven moment ook meer water gaan gebruiken 250 ml ipv 200, dit beviel mij beter en kwam de smaak ten goede.

Na 4 á 5 weken waren de positieve effecten van de shake duidelijk merkbaar. Voor mij was het vooral duidelijk doordat ik een hoog tempo makkelijker vast kon houden. Waar ik 3 weken eerder bij een tempoloop of versnelling op een gegeven moment een tandje terug moest merkte ik nu dat ik wel vermoeid raakte, maar toch een hoog tempo kon vasthouden. Dat was een heel raar gevoel. Mijn lijf en wat het aankan weet ik behoorlijk goed. Ik weet dat ik na 3 kilometer pas echt op gang kom, ik voel zonder op mijn running app te kijken hoe snel ik ren, ik weet wanneer ik op een tempo van 6min/km, 5,5min/km of 5min/km ren. Ik voel het aan de mate van vermoeidheid, mijn paslengte, pasfrequentie, ademhaling, enz. ik weet het gewoon.

En nu na 5 weken voelde ik het niet meer zo goed aan. Ik was meestal sneller dan ik dacht, en ook het herstel ging sneller. Ook hierbij voel ik aan mijn lijf wat het optimale moment is om te rennen en of ik al klaar ben voor die lange duurloop, of toch maar een korte tempoloop, een intervaltraining, enz. Wederom was mijn lijf een beetje van slag. Na een pittige interval kon ik sneller weer een lange duurloop lopen. Na een lange duurloop kon ik 36 uur later alweer een tempoloop volbrengen. Soms was ik na een lange dag op het werk enorm vermoeid en ingesteld op een rustige of een korte duurloop, tijdens het lopen echter bleek dan dat er veel meer inzat, zowel qua tempo als qua afstand. Een ander effect was dat ik ’s avonds minder trek had. Ik ren namelijk vaak ’s avonds, simpelweg omdat ik dan de tijd heb om te rennen. Vaak merk ik dan dat ik na het douchen dan toch nog trek krijg. Ik kan dan rustig nog een paar boterhammen, of een bakje muesli naar binnen werken. Door het gebruik van de shake direct na het rennen had ik na het douchen geen trek meer. Dit zorgde voor een aanzienlijk gewichtsverlies.

Op 24 september, de dag van de halve marathon woog ik 4 kilo minder dan op de dag dat ik de pot pro-proteïnen binnenkreeg. Voor de duidelijkheid, het gebruik van deze proteïnen zijn niet de oorzaak van mijn gewichtsverlies. Maar binnen een gezonde levensstijl met voldoende beweging, gezond en gevarieerd eten hebben zij een belangrijke bijdrage geleverd doordat ik ’s avonds geen snack-trek meer had. Ten slotte merkte ik dat ik extra profijt had van de shake, wanneer ik de dag erna weer ging rennen. Binnen mijn trainingsschema zorgde ik er dus voor, dat ik de dag voor iedere zware training (lange duurloop, wedstrijdtempo, wedstrijdinterval) een rustige training deed met daarna een shake. Een zware training kon ik dan uitstekend aan.

Conclusie:
Ik vond de smaak niet prettig, ook moest ik mijn bidon na gebruik zeer goed uitspoelen, want als er een beetje van de shake achterbleef rook dat de dag erna zeer onfris. Het gebruik van de eiwitten zorgden bij mij voor een beter uithoudingsvermogen, meer weerbaarheid tijdens het lopen (ik kon vermoeidheid makkelijker naast me neerleggen), een sneller en beter herstel, waarvan ik het effect eigenlijk al direct merkte. In combinatie met een gezond eet- en beweegpatroon heb ik op een goede wijze ook nog gewicht verloren. Ook de verhouding prijs/ hoeveelheid vind ik goed te doen. Wanneer ik 3x in de week zou trainen kan ik met een grote pot zeker 10 weken vooruit. De eiwitten van eiwit.nl hebben zeker voor gezorgd dat ik in topvorm was en de halve marathon met groot gemak heb kunnen uitlopen. Komend jaar ga ik de Varjagen-editie van de Strong-Viking run lopen. Een goede voorbereiding en fitheid aan de start zijn een vereiste en ik ga Pro-Protein duursport van www.eiwit.nl/eiwit-kopen/ zeker weer gebruiken.

Smaaktips van Lars:
Ik kon kiezen uit verschillende smaken en heb voor naturel gekozen. Uit ervaring met andere poeders, zijn andere smaken vaak kunstmatig en niet naar binnen te krijgen. Bij naturel heb je 7/10 een fijne smaak voor dagelijks gebruik.” Pro Protein – Duursport – Naturel” heeft een hele neutrale smaak die je goed kunt gebruiken met alleen water. Daarnaast ging het voor mij ook prima met melk, kwark of smoothie. Je kunt altijd aanlengen met wat siroop als je er toch nog een smaakje aan wilt geven. Het poeder lost daarnaast heel goed op. Beter dan elk ander poeder wat ik voorheen gebruikt heb. Geen klonters of wrange poeder smaak tijdens het gebruik. Hierdoor kun je het zelfs tijdens je run gebruiken, zonder misselijk te worden.

Wil je graag nog meer informatie over eiwitten of over de pro-protein duursport kijk dan op onderstaande links:

Follow

Kan ik eiwitten gebruiken in combinatie met hardlopen?
Getagd op:                                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: