Wanneer je gaat trainen zijn er een aantal basisprincipes (een soort  wetten mbt trainen) waaraan je je kunt houden. Dit zorgt ervoor dat je zoveel mogelijk blessurevrij kunt blijven hardlopen, daarnaast een goede vooruitgang kunt boeken, maar ook de training afwisselend en leuk kunt houden.

" Bron: www.tomvanrooy.be "
” Bron: www.tomvanrooy.be “

Het eerste principe is het principe van individualiteit.
Sporters zijn niet allemaal gemaakt met dezelfde aanpassingsmogelijkheden aan lichamelijke training. Erfelijkheid speelt een grote rol bij het bepalen hoe snel en in welke mate het lichaam zich aanpast door een trainingsprogramma (bron:Inspannings en sportfysiologie, Wilmore Jack H.)

Simpel gezegd betekent dit, dat niemand hetzelfde is. Wat voor de een goed werkt, levert bij een ander weinig tot geen resultaat. Denk maar eens aan 2 atleten die allebei 30 minuten rennen over een afstand van 5 kilometer, maar waar de ene 65 kilo weegt, is de ander 80 kilo, Of precies andersom; 2 atleten met vrijwel dezelfde bouw, maar die toch zeer verschillende tijden rennen. Waardoor ontstaan dit soort verschillen? Hoe kan het dat je sneller vooruitgaat dan een ander terwijl je dezelfde training volgt? Allemaal het gevolg van individualiteit, je bent gewoonweg een individu, iedere mens heeft andere behoeften, ieder lijf heeft andere sportbehoeften.
Het is daarom belangrijk dat je goed “luistert” naar je lichaam. Hoe reageert het op trainingen, wanneer heb je het gevoel dat je door kunt blijven rennen, wanneer voelt je lichaam vermoeid. Allemaal signalen waar je je training op af moet stemmen.

Schoenen
Individualiteit begint al bij de basis, namelijk het uitzoeken/kopen van sportschoenen. Bij het hardlopen kom je neer met een kracht van 3-4x je eigen lichaamsgewicht. Goede schoenen om deze krachten op te vangen zijn dus belangrijk. Ook (of wellicht juist) als je net begint. Omdat iedere loper een andere houding heeft, andere voeten, enz., heeft iedereen ook andere schoenen nodig.
Het lijkt iets heel simpels; je wilt gaan rennen, koopt mooie schoenen (wellicht heb je gehoord dat dit een goed merk is) en je kunt beginnen, vervolgens kun je dan toch al snel klachten krijgen door het lopen.

" Bron: www.voetzorglimburg.nl "
” Bron: www.voetzorglimburg.nl “

Begin dus bij de basis en laat je goed adviseren over het kopen van hardloopschoenen. Pas altijd beide schoenen, loop ook even rond en vraag of je buiten een rondje mag rennen. Je voelt dan of de schoenen comfortabel zitten. Veel sportzaken maken gebruik van voetscan-apparaten of camerabeelden van je loopstijl. Maak daar zeker gebruik van! Hoe meer informatie hoe beter de schoen op jou als persoon wordt afgestemd. En ten slotte laat je niet verleiden door de mooie kleur of het merk. Ikzelf had vorig jaar de keuze tussen gifgroene schoenen die perfect zaten en mooie donkere schoenen met een flitsende streep erop die “ook wel lekker” liepen. Ik kan je zeggen, het zijn toch de gifgroene geworden. De kleurkeuze werd al snel goed gemaakt door het gevoel van lekker onbezorgd kunnen lopen, met een schoen die voldeed aan mijn individuele behoeften als sporter!

 

Heb jij je wel eens laten verleiden door de kleur van de schoenen? Heb jij wel eens met iemand anders meegetraint en was dat totaal geen schema voor jou? Deel je ervaring en geef je reactie!

Individualiteit (algemene trainingsprincipes)
Getagd op:                                            

2 gedachten over “Individualiteit (algemene trainingsprincipes)

  • Avatar
    oktober 5, 2014 om 23:22
    Permalink

    Bij het hardlopen zijn de krachten doorgaans niet groter dan drie maal het lichaamsgewicht (Keller et al., 1996, Arampatzis et al., 1999, Gottschall & Kram, 2005). Gezien dit mede afhankelijk is van de snelheid ligt deze kracht over het algemeen voor de gemiddelde hardloper vooral rond de twee maal het lichaams gewicht. Verder is dit afhankelijk van de ondergrond, looptechniek, en uiteraard schoeisel. Waarbij voor het schoeisel is het inderdaad belangrijk dat deze comfortabel is.
    De vraag is echter of de schoenen de impact met de grond moet dempen of dat dit een taak is voor benen. En dus in hoeverre de schoenen verantwoordelijk zijn voor blessures met betrekking tot de krachten de het lichaam krijgt te verwerken.

    Beantwoorden
  • Barry Driessen
    oktober 6, 2014 om 22:29
    Permalink

    Beste René,
    Dankjewel voor je goede aanvulling. Je loopt zelfs al een stuk vooruit! Een aantal zaken zal ik bij de overige trainingsprincipes zoals specificiteit en periodisering nog verder toelichten. Bedankt voor je betrokkenheid en blijf reageren! Veel plezier met trainen en tot de volgende keer bij The Funning Company.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: