Hardlopen met een buggy ? Ja dat lees je goed. Het is al een tijdje geleden dat ik mijn laatste blog schreef. In december ben ik voor het eerst vader geworden en dat vroeg wel heel veel van mijn tijd en energie, op een positieve manier want ik ben helemaal in de wolken van die kleine meid van mij!

Maar ja die hobby van dat hardlopen dat gaat maar door, zo liep ik in juni al de Roparun voor het goede doel. Maar ook voor de toekomst van mijn dochter.

Als ze in bed lag en ‘mama’ is thuis, kon je even wat kilometertjes maken. Of even combineren door naar je werk te rennen. Maar het liefste wilde ik gewoon tijd doorbrengen met mijn dochter.

Sinds 7 maanden kan ze zelfstandig zitten en dat schepte mogelijkheden, niet alleen mag ze dan in een fietsstoeltje ook is ze nu groot genoeg voor de hardloopbuggy. Sinds enkele weken ga ik met mijn dochter in de buggy door het dorp, voor anderen ziet het er misschien raar uit, maar het plezier dat we hebben is onbetaalbaar. Maar ja, hoe begin je daar nu mee?

Voorbereiding:

Een goede voorbereiding is het halve werk zeggen ze wel eens, bij hardlopen met een buggy is dit zeker zo.

– Ten eerste moet je een buggy hebben die geschikt is om te hardlopen. Een lichtgewicht driewieler waarbij het voorste wiel vast zit of geblokkeerd kan worden. (Dit moet anders kan je wagen te makkelijk kantelen) Ook moet de wagen luchtbanden hebben en geveerd zijn, wil je een “shaken baby” voorkomen. Als je gaat hardlopen moet je kijken wat je wel en niet nodig hebt die dag. Regent het, dan neem je de regenhoes mee of plaats je al op de wagen. Moet je iets ophalen monteer het mandje… Maar neem niet mee wat je niet nodig hebt!

– Zorg dat je kind niets mist. Neem een flesje water of sap mee, ook al ren jij je kind krijgt ook dorst. Denk aan een petje tegen de zon en smeer je kind in met zonnebrandcrème als het warm weer is. Ondanks dat er voor jou als hardloper veel te zien is moet je voor je kind ook iets te spelen meenemen. Monteer dit met een touwtje vast aan de wagen zodat je het onderweg niet hoeft op te rapen. Ook de speen moet je met een klemmetje vastmaken.

De training

Je bent klaar om je eerste training te doen. Graag wil je meteen lange kilometers maken. Maar ik raad je aan dat niet te doen. Zowel jij als je kind moeten even wennen. Het is dan ook verstandig om de eerste trainingen in interval te doen.

Doordat je in interval traint heb je stopmomenten, je kunt je rust dan gebruiken om even te kijken of je kind nog goed zit en of alle speeltjes nog in de buggy hangen. Daarnaast is dit ook een mooi moment om wat drinken te geven en even met mekaar te lachen en te spelen.

Zeker in het begin is het handig om in de buurt van je huis te blijven. je wilt namelijk niet op pad gaan met een hele luiertas vol luiers en attributen. mocht er zich een “stinkend ongelukje “voordoen kun je makkelijk naar huis.

Als je uiteindelijk besluit meer kilometers aan een stuk te maken stel dan je kind centraal. Probeer niet je 5 of 10k vol te maken omdat dat op ‘jouw schema’ staat. Stop regelmatig om te controleren hoe het met je kind gaat. Geef een flesje water tegen de dorst of zet het hoedje tegen de zon weer even goed. Ren met je kind om het voor je kind leuk te maken, dat je zelf optimaal geniet van jullie hobby samen is een mooie bijkomstigheid.

De techniek

Als je de eerste keer gaat hardlopen met een buggy is het erg onwennig. Je bent gewend twee armen te gebruiken en een bepaald Tempo te lopen. Vergeet, je tempo en loop op gevoel. Je hoeft niet hard te gaan zoek naar wat voor beide prettig is. Het duwen van de buggy kost ook veel kracht dus een minuut de kilometer langzamer dan je normale tempo is niet ongewoon.

Kies vooral verharde paden uit. En lange rechte stukken is in het begin erg fijn. Let op je loophouding, door het duwen heb je al gauw de neiging om krom te lopen. Je lichaam zo recht mogelijk houden bij het lopen is echt een must wil je de dag erna geen last van je rug hebben. Daarna is het een beetje puzzelen met je armen. In het begin vond ik het zelf fijn om beide handen aan de buggy te houden. Je hebt dan een groter gevoel van controle. Hou de buggy ook dicht bij je lichaam. Later voel je je meer zelfverzekerd en kun je ook wat beter sturen. Je kunt dan met een hand aan de buggy rennen en met de andere doe je de “armzwaai” het is verstandig om met regelmaat van arm te wisselen. Bergop kost wat meer werk omdat je aardig wat gewicht moet duwen. Vergis je niet, bergaf moet je ook duwen maar van te voren een klein zetje geven om een valversnelling te creëren kan je wel helpen.

Veiligheid

Zoals ik al zei zet je kind en zijn plezier centraal. Ga geen gekke dingen doen door slecht begaanbare paden te nemen. Denk aan de veiligheid van je kind en jezelf. Zet je kind goed vast in de riempjes. Hou er rekening mee dat je een ongewone verkeersdeelnemer bent. Een rennende persoon met een buggy zie je niet vaak. Twijfel je in een verkeerssituatie ga dan niet je voorrang eisen maar kies altijd voor de veilige weg. Zelf zit ik ook nog via een band aan mijn pols vast aan de wagen, mocht je bijvoorbeeld struikelen dan gaat je buggy er niet vandoor.

Plezier

Je krijgt veel bekijks en kijk niet raar op als mensen naar je toeteren vanuit de auto. Dat was ik niet gewend. Gebruik de tijd om je kind dingen te vertellen. Zo ben ik momenteel bezig om de dingen te benoemen. “Kijk Nora! Paardjes!” “Die meneer is het hondje aan het uitlaten” “Kijk eens wat een grote vrachtwagen” “vogeltjes!!” Door contact te houden weet ze dat je in de buurt bent. En kunnen jij en je kind veel plezier maken. Vergeet je tempo’s en vergeet je kilometers laat je kind je training bepalen en ga vooral genieten van jullie “speciale momentje samen” en ik weet zeker dat jullie dan samen veel plezier en avonturen gaan beleven.

Follow

Hardlopen met een buggy

2 gedachten over “Hardlopen met een buggy

  • augustus 30, 2017 om 09:26
    Permalink

    Hoi hoi war een mooi verhaal! Ik ben 27 jaar en mn dochter inmiddels 11 maanden heb nu een jogger gekocht echt heel fijn ik heb nu met haar 1 keer gerend maar is zwaarder als ik dacht ik vind het heel lastig om haar te duwen weet me niet zo’n raad hiermee komt dat nog goed is dat wennen? Mvg Pauline janssen

    Beantwoorden
    • Mike Driessen
      augustus 30, 2017 om 10:01
      Permalink

      Beste Pauline,
      Leuk dat je reageert op de blog, goed dat je een hardloopbuggy hebt gekocht en dat je wilt gaan hardlopen met je dochter. Zelf merk ik dat het een combinatie van factoren is. Je moet je tempo dat je gewend bent echt loslaten. Zoek naar een tempo dat je icm de buggy goed ligt. Zeker de eerste keer is het verstandig om een interval te doen. Ik deed 4 keer 2k + een warming-up en cooling down. De interval helpt je zoeken naar een tempo en ook te wennen aan de buggy de rust is fijn want het is inderdaad stukken zwaarder met een buggy. De eerste keer duwde ik de buggy ook bijna de berm in (haha) Daarnaast is techniek belangrijk. Let echt op een rechte houding. Anders is het een extra belasting voor je rug. De eerste keren liep ik met beide handen op de buggy en de buggy dicht bij mijn lichaam. Later ben ik met een hand gaan hardlopen. (In de bochten 2 handen gebruiken.) Net als met trainen voor je eerste 5k of 10k is het iets wat je moet opbouwen,tenslotte liep je die ook niet in een keer. Het is dan ook erg wennen in het begin je neemt toch wat kilo’s extra mee. Als je daarna weer eens zonder gaat ga je overigens merken dat je je benen sterker maakt door te trainen met de Buggy. Rustig opbouwen en zoeken naar de techniek is mijn advies! Ik hoop dat ik je voldoende info gegeven heb. Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag. Ik zou het leuk vinden als je nog even laat weten hoe het trainen verloopt. Veel plezier! Dat is het belangrijkste.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: