Veel mensen trainen alleen, als je vandaag niet gaat… kun je ook wel morgen, vandaag hard gaan? nee, kan volgende week ook wel. Een tussenvariant van luisteren naar je lichaam en het excuus zoeken om niet te gaan. Een bepaald soort vrijheid waarbij je nonchalant met de regeltjes omgaat en geen coach die je corrigeert. Heerlijk!

Coaching: "Ik wil deze 10km nu ook volmaken" 2Maar soms kan het handig zijn toch een training te doen met een coach, iemand die je vanuit een ervaring kan helpen net een stapje verder te komen. Een tijdje geleden sprak ik Lisanne van blogstite Fitfoodfun.nl, haar probleem was vooral een mentaal probleem die de training bij voorbaat al fysiek zwaar maakte. Lisanne is aan het trainen voor de Halve Marathon, in haar opbouw hier naartoe had ze al een aantal keer 10km gerend, zowel op training als in wedstrijdverband. Maar wat was er nu dat ze mij vroeg om te helpen?

Bij Lisanne in de buurt was een Rondje van 10km die ze heel graag wilde lopen, ze was hier al eens aan begonnen vertelde ze maar was afgehaakt in verband met een groot probleem. Een probleem waarmee we in Limburg wel vaker te maken hebben maar zelfs voor Limburgse begrippen is dit een pittige. Het gaat hier om een heuvel die vanuit de Maastrichtse wijk Amby doortrekt naar Berg en Terblijt heel motiverend heet deze weg de kuilenbergweg en rekt zich zo’n 2500m en maakt zo’n 70 hoogtemeters met een gemiddeld percentage van 2,8% maar op sommige stukken 10% volgens wielrennenmaastricht, logisch dat deze heuvel dan ook verwerkt zit in menig fietsroute.
coaching:
we zijn rustig op kletstempo vertrokken om energie te sparen voor de kuilenberg, eenmaal daar heb ik bij Lisanne aangegeven om de focus alleen op het beklimmen van de kuilenberg te leggen, (rennend) rusten konden we tenslotte als we boven waren. Ik wist dat Lisanne het kon en heb haar gaandeweg tips en aanmoedigingen gegeven om de top te bereiken. Ondanks dat het vooral mentaal zwaar was wist Lisanne boven te komen waarna we in een rustiger hardlooptempo onze rust konden pakken en een klein feestje vierde.

coaching: "Ik wil die 10km nu ook volmaken" 3We hadden na de kuilenberg nog 5km voor ons liggen die met een mooie bergaf naar mijn mening appeltje-eitje moest zijn. Helaas kreeg Lisanne last van haar zij, en ik zag dat het erg pijn deed. Een eerste reactie van velen op zo’n moment is lopen, maar vastberaden die 10km rennend af te leggen adviseerde ik de tips die ik van mijn trainers geleerd had. Tempo terugnemen, je ademhaling controleren, maar NOOIT gaan lopen.

Op een gegeven moment werd het tempo weer verhoogd door Lisanne en zei ze: “Ik wil die 10km nu ook volmaken!” De pijn in de zij was verdwenen en hebben nog even tempo aangezet tot de 10km. Ze had zichzelf in 10km twee keer overwonnen. Eerst de heuvel op en vervolgens de pijn in de zij. Het voelde goed haar te kunnen begeleiden en ondersteunen in deze route waarvan ik wist dat ze het fysiek zou moeten kunnen maar waar ze mentaal tegen een berg opzag. Ik heb haar onderweg wat technische tips gegeven om het wat makkelijker te maken. Verder was er vooral de mentale steun nodig zodat ze haar doel kon bereiken.
Coaching: "ik wil die 10km nu ook volmaken"4

Het is goed dat Lisanne wat van haar trainingsvrijheid had ingeleverd en even wat begeleiding heeft gevraagd. Niet alleen was het mooi om kennis te delen, maar ook hebben we veel “Fun” gehad tijdens het hardlopen, een basis van waaruit wij beide zijn gaan bloggen. Ik wens haar dan ook veel succes met haar Halve Marathon, maar ik weet na vandaag dat ze die zeker weten gaat uitlopen.

Er zit nog een kant aan deze blog, de ervaring van Lisanne is te lezen op Fitfoodfun.nl klink op deze link: Een fysieke en mentale berg

Coaching: “Ik wil die 10km nu ook volmaken!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: